GELENEKSEL KADER ANLAYIŞI KURAN’DAN ONAY ALIR MI?

Almaz tabi ki.

Neden ?

Çünkü Kuran Bakara 98, 177, 285.ayetler ile Nisa suresi 136.ayete göre iman edilmesi gereken ” Beş husus var “. Altı değil .
Kuran’da kadere iman diye bir ayet yoktur .

Zaten kuranda geçen kader kelimesi ölçü anlamındadır .

Öyle geneleksel anlayışın söylediği ” yaptığımız herşey anlımıza yazılmıştır ifadesi kuran’a yapılan iftiradır “.

Böyle saçmalık olur mu ?

İnsan yazılan çizilen bir senaryoyu mu oynuyor ? Yok böyle bir şey .

Tevbe 51 ve hadid süresi 22,23.ayetleri kader ( yaptığımız her şey önceden yazılıp çizilmiştir anlayışının ne kadar yanlış olduğunun üzerin de duracağız tabi ki.) Anlayışını ispatı olarak almışlardır .

Şimdi Tevbe suresi 51.ayeti vererek bu konuyu açalım . Zaten Hadid 22,23.ayet de aynı içerikte olduğu için onu almayacağım .

Tevbe 51.ayeti almadan önce 50.ayet ve 52.ayeti de almalıyız ki siyak ve sibak karinesi zemin bulmuş olsun.

Eğer sana bir iyilik erişirse , bu onları üzer. Ve eğer başına bir musibet gelirse , iyi ki biz daha önce tedbirimizi almışız derler ve böbürlenerek dönüp giderler . Tevbe 50.ayet.

De ki : Allah’ın bizim için yazdığından başkası bize asla erişmez. O bizim mevlâmızdır. Onun için müminler Yalnız Allah’a dayanıp güvensin. Tevbe 51.ayet.

De ki siz bizim için ancak ” iki iyilikten birini beklemektesiniz. Biz de Allah’ın , ya kendi katından veya bizim elimizle size bir azap vermesini bekliyoruz / istiyoruz. Haydi bekleyin ; şüphesiz biz de sizinle beraber beklemekteyiz. Tevbe 52.ayet.

Şimdi Tevbe 50,51,52.ayetleri beraber alalım ki Tevbe 51.ayet ile anlatılan ” de ki Allah’ın bizim için yazdığından başkası bize asla erişmez…” ayetin bu kısmı önemli ve burayı anlamaya çalışalım.

Peki Allah’ın ” yazdığı ne ? “. Dikkat : Tevbe 50.ayet de Geçen ” iki şey var ”

1, sana bir iyilik erişirse .
2, ve eğer başına bir musibet gelirse.

Evet , İnsanın başına dünyada ” bu iki şey gelir. Ya ıyilik ya da musibet .

Bu iki şey ise kuran’ın diğer tüm ayetlerinde verilmiştir zaten.

Mesela Bakara suresi 155.ayet

Andolsu ki sizi biraz korku ve açlık ; mallardan , canlardan ve ürünlerden eksiltme ile deneriz . Sabredenleri müjdele.

Demek ki insanin başına dünyada iken Bakara suresi 155.ayetin de dediği isler gelebilir . İşte ” yazılan / yani bildirilen bu ve benzeri olumlu veya olumsuz işlerdir .”

Şu yazılmıştır ifadesine dikkat edelim .

Siz birine bir şey yazdığınızda amacınız nedir ?

Yazdığınız şeyleri ona ” bildirmek / duyurmak / bilgilendirmek . Olay bu.”

Daha bu yazdık ifadesini enine boyuna çekip uzatmışlar .

Başka bir ifade ile anlatalım daha somut hale gelmesi için.

Şimdi ben trafik kazası yapıyorum. Arabamda iki ölü iki yaralı var.

Ve trafik geliyor. İnceleme sonucu diyor ki ” kaza nedeni aşırı hız veya uyku “.

Ve trafik bana diyor ki ” Biz bu kaza nedenlerini trafik kitaplarında YAZMIŞTIK.bu kurallara uymadığınız için böyle bir kazaya maruz kalmışsınız .

Trafik haksız mı ? Yok.

Olay bu.

Allah’ta bize ” Kuran ile neden kaçınırsak iyiliklere n
Maruz kalırız ve neden de kaçınmaz isek musibetlere maruz kalırız diye yazmıştır/ bildirmiştir .

Tabi ki Tevbe 50,51,52. Ayetlerde savaş ile ilgili gelen ayetlerdir ve müslümanlar özgürlük ve bağımsızlık savaşını kazanırlarsa zaten iyilikler onları kuşatmış olacaktır . Hani Tevbe 50.ayet de denilmişti ya , sana bir iyilik erişirse.

Şayet bu özgürlük ve bağımsızlık savaşını kaybeder öldürulürseler de yine karşılığını ” ahirette alacakları için her halükarda kazançlıdırlar”.

İşte Tevbe 50,51,52.Ayetlerde anlatılan olay bu.

Fakat bunu Kader olayına ( yani insanın yapıp ettikleri daha önceden yazılmıştır anlayışı yoktur.) Hamletmişlerdir.

Tabi bu kader konusu denilen mesele ile ilgili en önemlisi de şu soru : peki Allah bizi yaratmadan önce de bizim ne yapıp edeceğimizi bilmiyor muydu ? Bildiği halde neden yarattı . İmtihanı kimlerin kazanacağını bile bile ne diye yarattı sorusu çok önemlidir .

Tabi bu soru benim 17 yaş ile 20 yaş araliğimda sorguladigim soruydu ve üç yıl benim inkâr etmemi sağlayan soruydu.

Şimdi sadece konunun giriş kısmı olsun diye Enam 101.ayeti vereceğim ve daha sonra ki hafta insaalah ayrıntısını irdeleyeceğiz .

O , göklerin ve yerin eşsiz yaratıcısıdır . O’nun eşi olmadığı halde nasıl çocuğu olabilir .

“Her şeyi O yaratmıştır ve Her şeyi hakkıyla bilen O’dur”

Allah Yarattığı Her şeyi bildiğini söylüyor . ” yaratmadığını değil .”

Bu nasıl yani ?

İnşallah daha sonra. :))

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu